Każdy, kto pozostaje na bieżąco z nowinkami w branży e-commerce, ma świadomość, że mobilne wersje sklepów odgrywają coraz istotniejszą rolę w rozwoju sprzedaży. W przyszłości trend ten będzie tylko zyskiwał na znaczeniu. Jeśli więc jeszcze nie dysponujesz sklepem w wersji mobilnej, najwyższy czas zainteresować się taką możliwością. Jak to zrobić?

  1. Strona responsywna, PWA czy aplikacja mobilna?
  2. Projekt sklepu lub strony
  3. Analiza
  4. Szybkość strony – przydatne narzędzia
  5. Korzyści dla sklepu i dla klienta

Oczywiście, istnieją branże i biznesy, w których dział mobile nie odgrywa aż tak istotnej roli. Badania pokazują, że w tej grupie znajdują się typowe usługi B2B, gdzie większość klientów korzysta z wydania desktopowego.

Strona responsywna, PWA czy aplikacja mobilna?

Planując wdrożenie wersji mobilnej, możesz zdecydować się na jednej z trzech obszarów technologicznych:

  • strona responsywna,
  • PWA,
  • własna aplikacja.

Największą popularnością cieszą się strony responsywne. To, najprościej mówiąc, ta sama witryna, którą już dysponujesz, ale dopasowana do wyświetlania na mniejszych ekranach smartfonów czy tabletów. Drugi wariant to PWA, czyli kolejny poziom responsywności. W tym wydaniu lepsza jest szybkość ładowania stron i wyświetlanie danych.

Trzecia opcja to własna aplikacja. Pociąga za sobą dość wysokie koszty przygotowania i wdrożenia, dlatego z reguły wykorzystują ją znaczące marki.

Projekt sklepu lub strony

Eksperci polecają rozpoczęcie przygody z wersjami mobilnymi od stworzenia specjalnego projektu w całości zaplanowanego z myślą o urządzeniach mobilnych. Na rynku programistycznym istnieje nawet zasada „mobile first” polegająca na tym, by dać prymat sprzętowi przenośnemu, zaczynając od najmniejszego urządzenia oraz najniższej rozdzielczości.

Analiza

Uruchomienie strony nie wystarczy. Na bieżąco analizuj efektywność wersji mobilnej pod kątem konwersji, wysokości sprzedaży i informacji zwrotnej od klienta. Najprościej robić to za pomocą specjalnych narzędzi, na przykład Hotjar, Yandex Metrica, Pikio, Google Analitycs.

Skupiaj się na tym, z czym klient ma problem i co uniemożliwia dotarcie mu z koszykiem do kasy. Przyczyn może być wiele. Często to nieintuicyjna strona. Czasami kłopot dotyczy konkretnych przeglądarek internetowych.

Przydatne narzędzia

Z jakich aplikacji i stron warto korzystać w celu sprawdzenia szybkości strony. Do wyboru masz między innymi:

  • Test My Site,
  • Page Speed Insight,
  • GTMetrix,
  • Web Page Performance Test.

Dane o szybkości witryny znajdują się także w  Google Analitycs – w zakładce Zachowanie, przy punkcie Szybkość witryny.

Korzyści dla sklepu i dla klienta

Korzyści płynące z odpowiedniego wdrożenia wersji mobilnej są dość oczywiste.

Sklep korzysta przede wszystkim ze sprzedaży, zyskując dodatkowy kanał. Jeśli klienci do tej pory już korzystali z wersji mobilnej, jej nowy wariant może tylko w tym pomóc. Jeśli nie – masz szansę pozyskać nowych.

Drugi istotny aspekt to poprawa widoczności w wyszukiwarkach. Google zresztą od pewnego czasu ustawia swoje algorytmy w taki sposób, by wspierać user experience i szybkość wczytywania stron. Nowy czynnik rankingowy – Core Web Vitals dodatkowo kładzie nacisk na prędkość, responsywność i stabilność wizualną.

Warto podkreślić także korzyści dla kupującego i wynikające z nich profity dla biznesu. Szybkość ładowania stron, widoczność, przejrzystość to zadowolony klient, a pozytywne doświadczenie zakupowe to bardzo mocne punkty dla konkretnego sklepu. Efekt będzie jeszcze lepszy, jeśli zapytasz swoich klientów o zdanie.