Podobnie jak w przypadku każdej witryny nastawionej na konwersję, szybkość ładowania strony (a więc czas, jaki musi upłynąć, aby użytkownikowi wyświetliła się pełna zawartość witryny) ma w przypadku e-commerce ogromne znaczenie.

Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że przez wolne ładowanie strony sklep może stracić wielu klientów. Dobra wiadomość jest taka, że chociaż zdiagnozowanie źródła problemu z wolnym ładowaniem wymaga czasami sprawdzenia wielu różnych elementów, to zawsze można podjąć działania naprawcze.

Znaczenie prędkości ładowania strony

Osoby działające w SEO już od wielu lat wiedzą, że Google lepiej traktuje strony, które szybko się ładują. Nie trzeba jednak odwoływać się do wytycznych Google, aby zrozumieć, dlaczego krótki czas ładowania może korzystnie wpłynąć na konwersję. W końcu nikt nie lubi czekać kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu sekund, aż załadują mu się treści na stronie. Im ten czas jest dłuższy, tym większe prawdopodobieństwo, że internauta poszuka interesujących go produktów u konkurencji.

W przypadku składania zamówienia w sklepie internetowym, gdzie musi się załadować nie tylko strona produktu, ale również koszyk oraz informacje o sfinalizowaniu transakcji, każde takie niepotrzebne opóźnienie przekłada się na ryzyko, że internauta całkowicie zrezygnuje z zakupu.

Jak sprawdzić czas ładowania sklepu internetowego?

Najlepiej więc zacząć od testów, do których można wykorzystać darmowe narzędzie od Google o nazwie PageSpeed Insights (pagespeed.web.dev). W tym celu należy podać adres strony i kliknąć Analizuj.

Zaletą tego narzędzia jest to, że za jednym razem użytkownik otrzymuje dane na temat ładowania strony na komputerze oraz urządzeniu mobilnym.

Wraz z wynikami testu prezentowane są wskazówki, które można wykorzystać do przeprowadzenia optymalizacji i skrócenia czasu ładowania witryny lub wykorzystać je do zlecenia przeprowadzenia niezbędnych prac firmie zewnętrznej.