Wielu przedsiębiorców rozpoczynając biznes związany ze sprzedażą online, zapomina o tym, jak ważne jest podjęcie decyzji w kwestii tego, czy firma będzie się skupiała na obsługiwaniu zamówień hurtowych, czy detalicznych.

Warto to dokładnie przemyśleć, ponieważ wiąże się z tym nie tylko cała strategia marketingowa, ale również konieczność zorganizowania sprawnej logistyki. Zarówno sprzedaż detaliczna, jak i hurtowa mogą przynieść firmie duże zyski. Mają one jednak swoje wady i zalety, których podsumowanie znajdziesz w dalszej części artykułu.

Co warto wiedzieć o handlu detalicznym?

Handel detaliczny to sprzedaż towarów / usług klientom końcowym, którzy zazwyczaj zamawiają niewielkie ilości asortymentu. W takim przypadku bardzo ważne jest zadbanie o sprawną obsługę zamówień i zadowolenie klientów, ponieważ firma zarabia przede wszystkim na skali. Sprzedaż kilku produktów jednemu klientowi nie przyniesie raczej dużych zysków, ale jeżeli powtórzy się to tysiąc lub kilka tysięcy razy, to biznes na pewno stanie się opłacalny.

Sprzedaż hurtowa bez tajemnic

W przypadku sprzedaży hurtowej asortyment sprzedawany jest z niewielką marżą, ale za to w dużych ilościach. Co ciekawe w przypadku skupienia się na obsłudze klientów hurtowych mało istotne stają się działania marketingowe. Dla klientów z tej grupy najważniejsza jest niska cena, co niestety często wiąże się z gorszą jakością produktów.

Przemyślana strategia związana z tym, czy sklep internetowy kierowany jest do klientów końcowych, czy do hurtowników, pomoże skupić się na najważniejszych działaniach, aby zmaksymalizować szanse na osiągnięcie sukcesu w branży e-commerce. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby z czasem firma rozszerzyła swoją działalność również o drugą ze wspomnianych grup klientów.

Zazwyczaj łatwiej jest firmom prowadzącym sprzedaż hurtową otworzyć się na klientów detalicznych, ponieważ mają już ugruntowane relacje z producentami lub dostawcami, dysponują własnymi magazynami i mogą sobie pozwolić na takie działania.