Zarówno w przypadku firm, które rozszerzają swoje kanały sprzedaży o sklep internetowy, jak i osób, które zaczynają przygodę z biznesem i chcą spróbować swoich sił w ecommerce, często pojawia się problem z prawidłowym określeniem ilości osób, które należy zatrudnić do obsługi nowej strony.

1. Wpływ asortymentu na ilość pracowników

2. Czy prowadzenie sklepu internetowy jest łatwe?

3. Najważniejsze stanowiska w sklepie internetowym

Czy warto od razu delegować kilku lub nawet kilkunastu pracowników, aby prowadzili i rozwijali sklep internetowy? A może na początek wystarczy jedna osoba? Tego dowiesz się z naszego poradnika.

Wpływ asortymentu na ilość pracowników

Wbrew pozorom najistotniejsze dla określania prawidłowej ilości osób, które są niezbędne do tego, aby sklep działał bez żadnych przestojów, nie jest to, w jakiej branży działa, ale rodzaj asortymentu. W przypadku towarów fizycznych trzeba się liczyć z większą ilością pracy niż ma to miejsce w sklepie, który oferuje wyłącznie produkty wirtualne (klucze do gier, ebooki, szkolenia, kursy video). Nie oznacza to oczywiście, że w pojedynkę można będzie samemu prowadzić duży sklep z ebookami. W końcu obsługa bieżących zamówień to jedno, ale trzeba również myśleć o promowaniu sklepu, dodawaniu nowych produktów, przygotowywaniu grafik… W przypadku produktów fizycznych dochodzi również konieczność magazynowania asortymentu, obsługa reklamacji i wiele innych rzeczy.

Czy prowadzenie sklepu internetowy jest łatwe?

Tym samym nie należy do końca wierzyć artykułom, które opisują sklep internetowy jako biznes niewymagający zaangażowania. Mogło się to sprawdzić kilka lat temu, gdy konkurencja była mniejsza i miało się unikatowy asortyment. Teraz natomiast oprócz stale rosnącej liczby sklepów specjalizujących się w konkretnym asortymencie konkurencją stają się liderzy rynku ecommerce, którzy do swojej podstawowej oferty dodają produkty z całkowicie niezwiązanych kategorii. Najczęściej firmy dodają kolejną kategorię asortymentu na istniejącej stronie lub tworzą kolejną stronę. Przykładem może być popularny sklep ze sprzętem komputerowym, który od jakiegoś czasu sprzedaje również militaria.

Najważniejsze stanowiska w sklepie internetowym

Samodzielne prowadzenie własnego sklepu lub oddelegowanie jednego pracownika do takich zadań sprawdzi się tylko w początkowym okresie. Jeżeli jednak szybko nie zaczniesz rozbudowywać zespołu, trudno ci będzie uzyskać rzetelne dane na temat tego, czy inwestowanie w ecommerce pozwoli ci osiągnąć zyski. Najważniejsze stanowiska, jakie są niezbędne w każdym sklepie internetowym to przede wszystkim:

– pracownik obsługujący zamówienia,

– osoba odpowiedzialna za pozycjonowanie sklepu,

– magazynier (odpowiadający za towar i przygotowujący paczki),

– grafik (na początek, zamiast zatrudniać na pełny etat, można poszukać grafika, z którym będzie się można rozliczać od ilości projektów),

– copywriter (tu sytuacja wygląda jak z grafikiem).

Dodatkowo z czasem trzeba będzie rozważyć zatrudnienie kierownika sklepu, który będzie za ciebie zarządzał całym zespołem oraz specjalisty od social mediów.