AI (sztuczna inteligencja) rozwija się w ostatnich miesiącach w niesamowitym tempie i stopniowo zaczyna wpływać na wszystkie obszary życia.

Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm zaczyna ją wykorzystywać na rynku e-commerce, za czym przemawiają między innymi możliwość analizowania ogromnych zbiorów danych w czasie rzeczywistym czy automatyzowanie procesów logistycznych.

Sztuczna inteligencja z pewnością zrewolucjonizuje branżę e-commerce, na czym skorzystają nie tylko firmy, ale również ich klienci.

Początki sztucznej inteligencji w e-commerce

Chociaż ChatGPT jego odpowiedniki stworzone przez konkurencyjne firmy w ostatnich miesiącach budzą wiele emocji, to branżą e-commerce ze sztucznej inteligencji aktywnie korzystała już wcześniej. Rozwiązania te były jednak dostępne głównie dla największych gigantów (Amazon, Alibaba), które mogły sobie pozwolić na olbrzymie inwestycje. Dzięki AI firmy te mogły optymalizować swoje usługi, czego przykładem jest wykorzystywanie algorytmów do personalizacji rekomendacji produktowych wyświetlanych klientom oraz powierzenie AI optymalizacji logistyki i obsługi klienta.

Rozwój sztucznej inteligencji

Wielu specjalistów uważa, że w nadchodzących latach rola AI w e-commerce będzie jeszcze większa, a co najważniejsze, będą ją stosowały również mniejsze firmy. Jeżeli natomiast ktoś już teraz chciałby zacząć wykorzystywać możliwości sztucznej inteligencji w sprzedaży internetowej, powinien zacząć od określenia, w jakich obszarach działalności przyniesie ona największe korzyści. Następnie należy poszukać zaufanej firmy, która zajmie się wdrożeniem nowej technologii i integracją z wykorzystywanym systemem ecommerce.

Przydatne narzędzia AI dla sklepów internetowych

Popularne narzędzia i technologie bazujące o AI, które już teraz mogą być wykorzystywane w e-commerce to między innymi:

  • systemy rekomendacji produktów (odpowiednio dobrane rekomendacje mogą przyczynić się do zwiększenia sprzedaży)
  • chatboty (te naprawdę użyteczne ograniczają liczbę pracowników biura obsługi klienta, którzy muszą w danym momencie być online),
  • optymalizacja łańcucha dostaw (skrócenie czasu dostaw, minimalizacja śladu węglowego).

W jaki sposób AI może pomóc klientom?

Przedsiębiorcy z branży e-commerce mogą wiele zyskać dzięki wdrożeniu sztucznej inteligencji. Co jednak ze zwykłymi użytkownikami? Okazuje się, że oni również zyskują na szybkim rozwoju AI. Przykładem może być automatyczne wyszukiwanie kuponów rabatowych w momencie, w którym internauta chce coś zamówić w sklepie internetowym. Pozwala to zaoszczędzić czas oraz pieniądze.