Sklep internetowy musi generować zyski – to najważniejsza zasada i efekt, który interesuje wszystkich właścicieli platform. Aby tak się jednak stało, trzeba zadbać o kilka szczegółów, dzięki którym e-sklep będzie przejrzysty, intuicyjny i komfortowy w korzystaniu. O których zasadach nie można zapomnieć?

  1. W zgodzie z UX
  2. Responsywność
  3. Szybkość działania
  4. Dopasowanie do grupy docelowej
  5. Estetyka i przejrzystość

Niezależnie od tego, czy sklep internetowy oparty jest na gotowym szablonie, czy może zaprojektowany został od podstaw, te reguły są niezmienne.

W zgodzie z UX

UX to nic innego jak User Experience – dziedzina bazująca na doświadczeniach użytkowników, korzystających z danej strony. Zgodnie z nią, witryny internetowe powinny być zaprojektowane w sposób umożliwiających łatwą obsługę, płynne przechodzenie pomiędzy zakładkami i wygodne przeglądanie treści. Sklep powinien więc być:

  • intuicyjny,
  • atrakcyjny,
  • dostępny,
  • łatwy w użyciu na każdym etapie zakupów.

Responsywność

Z badań wynika, że około 70% osób kupujących w sieci wykorzystuje do tego celu urządzenia mobilne. Sklep internetowy powinien być więc dostępny i łatwy w przeglądaniu nie tylko z poziomu komputera, ale także na tablecie czy telefonie komórkowym.

Niezależnie od rozdzielczości i układu treści strona musi prezentować się czytelnie i poprawnie, a nawigacja nie powinna nastręczać trudności. Jeśli wygląd serwisu nie dopasuje się do małego ekranu, użytkownik będzie miał kłopot z operowaniem funkcjami, w praktyce więc z dużym prawdopodobieństwem porzuci zakup.

Szybkość działania

Badania są jednoznaczne: długie ładowanie strony internetowej sprawia, że internauta rezygnuje z jej przeglądania. Nie inaczej jest w przypadku sklepów internetowych. Czas odgrywa ważną rolę w decyzjach zakupowych, a szybkość wczytywania strony wpływa na jej pozycję w wyszukiwarce, współczynnik odrzuceń i konwersje. Im szybciej więc załadują się treści, tym lepiej.

Dopasowanie do grupy docelowej

To stwierdzenie brzmi jak banał, wiele firm jednak zapomina, że projektując rozwiązania, pod uwagę powinny brać przede wszystkim gust i oczekiwania klientów. W związku z tym inaczej prezentuje się sklep z ekskluzywną bielizną, inaczej ten z zabawkami dla dzieci czy literaturą science fiction. Nie ma uniwersalnego rozwiązania, sprawdzającego się w każdych okolicznościach.

Wygląd sklepu internetowego powinien być spójny z branżą oraz wizerunkiem firmy. Tylko takie połączenie zapewni z jednej strony rozpoznawalność, z drugiej zaś – wiarygodność w oczach klientów.

Estetyka i przejrzystość

Projekt graficzny sklepu w internecie odpowiada za tak zwane pierwsze wrażenie. Nie ma nic gorszego niż chaos, przypadkowość i brak pomysłu. Na ocenę całości składa się przede wszystkim zastosowana kolorystyka, najlepiej spójna z identyfikacją wizualną firmy, przejrzysta i logiczna struktura oraz atrakcyjny sposób prezentowania produktów. Wszystkie treści powinny być unikalne, a przyciski – w tym ten „dodaj do koszyka” – łatwo dostępne i wyraźne.