Z każdym rokiem przybywa sklepów internetowych, przez co trudno jest na początku dotrzeć do klientów i zainteresować ich ofertą. Wystarczy jednak stosować się do kilku wskazówek, aby zwiększyć swoje szanse na sukces w tej branży.
1. Czy warto rozwijać sklep online?
2. Reagowanie na potrzeby klientów
3. Zdobywanie opinii od internautów
Przede wszystkim trzeba pamiętać, że sklep internetowy to nie tylko nowoczesna strona i konkurencyjne ceny, ale też to, w jaki sposób obsługiwany jest klient.
Czy warto rozwijać sklep online?
Jeszcze kilka lat temu zaufanie do sklepów internetowych było na niskim poziomie, a wiele osób obawiało się zamówić coś droższego od niesprawdzonego sprzedawcy. Często też potencjalni klienci rezygnowali z zakupów, gdyż nie chcieli ponosić kosztów wysyłki, skoro te same rzeczy mogą znaleźć w sklepie stacjonarnym i odebrać je osoboście. Od tego czasu wiele się jednak zmieniło. Zamawianie przez internet stało się bardzo popularne, a ceny wysyłek stały się bardziej przystępne. Nikogo już nie dziwi sytuacja, w której ktoś zamawia towar o wartości porównywalnej z kosztami przesyłki. Jest to po prostu oszczędność czasu i możliwość otrzymania dokładnie tego produktu, którego się potrzebuje. Więcej jest też sposobów na to, aby klient mógł opłacić zamówienie. W zależności od rozwiązań, które właściciel sklepu postanowi wdrożyć, dostępne są między innymi przedpłaty, płatność za pobraniem, opłacenie zamówienia kartą oraz PayPal, Blik i wiele innych opcji. Warto więc rozwijać sprzedaż internetową, bo dzięki temu można zdobyć wielu klientów.
Reagowanie na potrzeby klientów
Wiąże się to jednak z koniecznością zainwestowania dużych ilości czasu, a nierzadko również pieniędzy. Jeśli jednak wszystko będzie robione zgodnie z planem i nastawieniem na klienta, po kilku miesiącach z pewnością będzie można zaobserwować zyski. O ile jednak każdy właściciel sklepu zdaje sobie sprawę z konieczności nieustannego pozycjonowania sklepu i aktualizowaniem oraz odpowiedniego zaprezentowania oferty, to wielu popełnia ogromny błąd i nie dba o jakość obsługi klienta. Ta natomiast może mieć kluczowe znaczenie dla zdobycia i utrzymania klienta. Jeżeli internaucie nie spodoba się poziom obsługi, następnym razem skorzysta z oferty innego sklepu. Warto więc zawsze traktować potencjalnych klientów w sposób uczciwy i zapewniać im niezbędne wsparcie. Dotyczy to zarówno publikowania prawidłowych opisów produktów, jak i pomagania im w zakupach. Sklepy, które oferują wsparcie telefoniczne, mailowe lub przez czat i pomagają klientom na każdym etapie zamówienia, mają o wiele większy ruch niż te, które reagują na potrzeby klientów.
Zdobywanie opinii od internautów
Z oferowaniem wysokiej jakości obsługi wiąże się jeszcze jedna korzyść. Mając pewność, że klient został dobrze obsłużony i jest zadowolony z realizacji zamówienia, można poprosić go o wystawienie oceny lub napisanie opinii na temat sklepu. W tym celu można skorzystać z narzędzia wbudowanego w oprogramowanie sklepu internetowego lub skorzystać z jednej z zewnętrznych usług. Najważniejsze, aby opinie były łatwo dostępne dla internatów. Obecnie wielu z nich zwraca dużą uwagę na to, czy wybrany sklep ma dobre oceny. Jeżeli ich brakuje, może to obniżyć ilość składanych zamówień.