Czy założenie sklepu internetowego jest trudne? Jak się okazuje, niekoniecznie. Aby prowadzić swój biznes online, musimy zadbać jednak o kilka istotnych spraw. Przedstawiamy najważniejsze zagadnienia związane z założeniem sklepu internetowego.
1. Wybór oprogramowania
2. Hosting oraz domena
3. Certyfikat SSL
4. Własna firma
Wybór oprogramowania
Platforma sklepu to jeden z najważniejszych elementów, o jakie należy zadbać jeszcze na samym początku. To właśnie od niej będzie zależało zarządzanie sklepem, jak i jego możliwości rozwoju. Nasz wybór powinien być podyktowany potrzebami, jak i dysponowanym budżetem.
Najczęściej wybierane są platformy typu open source. Jest to darmowe oprogramowanie, które jest ciągle rozwijane przez społeczność. Dzięki temu możemy liczyć na szereg uprawnień czy aktualizacji. Decydując się na gotowe oprogramowanie, warto rozważyć współpracę ze specjalistą, który pomoże nam wdrożyć oraz dostosować sklep, aby spełniał nasze potrzeby.
Płatnym rozwiązaniem jest dedykowany sklep internetowy, który jest przygotowany specjalnie pod nasze potrzeby. Pamiętajmy jednak, że w takim przypadku jesteśmy związani z zewnętrzną firmą, która przygotowała dla nas oprogramowanie. W przypadku rezygnacji ze współpracy platforma nie będzie dalej rozwijana.
Hosting oraz domena
Kolejną, niezbędną sprawą jest hosting oraz domena. Bez ich zakupu rozpoczęcie własnego sklepu internetowego jest właściwie niemożliwe. Hosting umożliwia nam przechowywanie plików, na które składa się sklep. Z kolei domeną nazywamy adres strony internetowej, pod którą mogą nas znaleźć użytkownicy.
Przed zakupem warto zwrócić uwagę na pojemność oraz stabilność hostingu. Powinien on być niezawodny w działaniu, aby ograniczyć ryzyko wystąpienia przerw i innych utrudnień na sklepie internetowym. Domena zaś warto, aby była tożsama z nazwą naszej marki. Powinna być prosta do zapamiętania oraz unikalna, aby użytkownicy bez problemu znaleźli właściwy adres.
Certyfikat SSL
Bezpieczeństwo w sklepie internetowym to podstawa. Przyjmowanie płatności, jak też innych informacji dotyczących naszych klientów wiąże się z tym, że powinniśmy zadbać o ich bezpieczeństwo. W tym celu standardowa strona HTTP nie wystarczy.
Szyfrowane połączenie SSL jest wyborem nie tylko sklepów internetowych, ale również innych stron, gdzie użytkownicy wypełniają formularze i przesyłają swoje dane. Brak protokołu SSL może wzbudzić wiele wątpliwości nie tylko ze strony użytkowników, ale również wyszukiwarki. Dzięki certyfikatowi zapewniamy uwierzytelnianie, integralność oraz szyfrowanie danych. Jednocześnie pomoże on w lepszym pozycjonowaniu strony.
Własna firma
Na koniec rzecz z pozoru oczywista, jednakże przysparzająca problemów wielu początkującym przedsiębiorczość. Jak zatem wygląda to w praktyce? W większości przypadków, kiedy prowadzimy sklep internetowy, korzystamy z jednoosobowej działalności gospodarczej, ewentualnie ze spółki cywilnej. Konieczny jest zatem wpis CEIDG.
Warto jednak wiedzieć, że jeżeli nasze obroty nie przekraczają połowy minimalnego wynagrodzenia, nie musimy rejestrować działalności gospodarczej. W tym przypadku należy założyć tak zwaną działalność nierejestrowaną, w przypadku której formalności są znacznie zminimalizowane.