Opinie publikowane przez klientów to prosty i sprawdzony sposób na zwiększenie zainteresowania produktami. Oczywiście sprawdzi się to tylko w przypadku sprzedawania porządnego asortymentu i zapewnieniu świetnej obsługi klienta.

  1. Dlaczego warto dbać dobre opinie?
  2. Kontrola nad opiniami klientów
  3. Zewnętrzne serwisy z opiniami

Jeżeli sklep nie wysyła paczek, utrudnia klientom odzyskanie pieniędzy lub sprzedaje produkty, które nie są zgodne z opisem i zdjęciami, internauci z pewnością wspomną o tym w publikowanych przez siebie opiniach. Czy zatem warto dodawać możliwość publikowania opinii w sklepie internetowym?

Dlaczego warto dbać dobre opinie?

Zakupy w sklepach internetowych dają możliwość porównania cen i sprawdzenia recenzji związanych z produktem interesującym klientów. Dzięki temu można uniknąć nietrafionych zakupów, o ile oczywiście opisy produktu są zgodne z rzeczywistym stanem. Dbając o to, aby pod produktami pojawiały się opinie (najlepiej pozytywne), ułatwisz więc zakupy innym osobom, a dodatkowo zdobędziesz darmową treść, która może sprowadzić kolejnych internautów. Nawet negatywne, ale sensowne i uzasadnione opinie są przydatne. Jeżeli na przykład jakiś produkt sprawdza się tylko w określonych sytuacjach lub trzeba pamiętać o czymś istotnym podczas jego używania, to z pewnością któryś z klientów napisze o tym w swojej opinii i może to być bardzo pomocne przy zakupach dokonywanych przez inne osoby.

Kontrola nad opiniami klientów

Niektóre sklepy nie oferują możliwości publikowania komentarzy i ocen na temat produktów. Czasami przemawia za tym chęć ukrycia tego, że ich jakość jest niska. Trzeba jednak mieć świadomość, że internauci zawsze znajdą sposób na to, aby wyrazić swoje niezadowolenie. Mogą do tego wykorzystać Facebooka, wpisy na blogach, zewnętrzne serwisy z opiniami i wiele innych miejsc, a wówczas trudno jest monitorować takie wpisy. Korzystniejsze dla sklepu jest umożliwienie zamieszczanie opinii na stronie sklepu i to nawet wtedy, gdy są negatywne. Wówczas dedykowany pracownik sklepu może na bieżąco odpowiadać na takie oceny, co czasami pozwala załagodzić konflikt i może zachęcić klienta do zmiany oceny. W ostateczności można usunąć negatywną opinię na temat sklepu internetowego lub produktu, jednak takie rozwiązanie należy stosować tylko w ostateczności.

Zewnętrzne serwisy z opiniami

Serwisy, które umożliwiają ocenianie sklepów internetowych oraz firm również mogą udostępnić kontrolę nad takimi treściami, jednak trzeba wówczas liczyć się z dodatkowymi kosztami.

Jak widać sklep internetowy nie może funkcjonować bez opinii, dlatego najlepiej udostępnić dedykowaną podstronę lub moduł z możliwością ich publikowania pod każdym produktem. Chociaż wiele firm stara się to ukryć, to sklepy internetowe niejednokrotnie korzystają z komentarzy i opinii do tego, aby zamieścić dodatkowe słowa kluczowe. Można to oczywiście robić, jednak internauci potrafią rozpoznać fałszywe opinie i źle to później wygląda. Najlepiej zatem zachować umiar i skupić się na zdobywaniu prawdziwych ocen.