Czy prowadzimy nasz sklep tak jak powinniśmy? Chociaż może nam się wydawać, że robimy wszystko, jak należy, wciąż możemy popełniać błędy, przez które sklep generuje mniejszy zysk. Czego się zatem wystrzegać i na co zwrócić szczególną uwagę?

1. Niewykorzystanie potencjału UX

2. Brak wykonywania SEO

3. Zaniedbanie komunikacji z klientem

4. Nie korzystanie z danych

1. Niewykorzystanie potencjału UX

Estetyka oraz intuicyjność sklepu to podstawa. Nie ma nic gorszego aniżeli strona, która ładuje się minutę, a następnie zaskakuje ze wszystkich stron banerami. Do tego niedziałające poprawne menu strony i organizacyjny chaos. Taki sklep to prosta droga katastrofy. Z pomocą przychodzi nam UX.

UX, czyli User Experience, to troska o doświadczenia użytkowników, którzy przebywają na naszej stronie. W zgodzie z jej zasadą robienie zakupów w naszym sklepie powinno być przyjemne oraz intuicyjne. Zastanówmy się zatem dwa razy, zanim wybierzemy dodatkową wtyczkę do naszej strony.

2. Brak wykonywania SEO

SEO odpowiada za pozycjonowanie oraz optymalizację strony internetowej do wymogów aktualnego algorytmu Google. Co się stanie, jeśli pominiemy ten aspekt? Przede wszystkim zapomnijmy o dużym ruchu na stronie. Tylko dzięki SEO możemy osiągać wysokie pozycje w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, a tym samym zdobywać nowych klientów.

Żeby uniknąć takiej sytuacji, powinniśmy zadbać o optymalizację serwisu, co wspomoże również UX, a także nasycić sklep słowami kluczowymi, na które chcemy się wyświetlać. Do naszej listy zadań warto dopisać także: przygotowanie unikalnych meta tagów, wdrożenie certyfikatu SSL, optymalizację grafik oraz przystosowanie strony do urządzeń mobilnych. Warto skorzystać z pomocy specjalistów SEO, którzy przygotują dla nas pełen raport oraz pomogą w ulepszeniu naszego sklepu.

3. Zaniedbanie komunikacji z klientem

Maile, live chaty, wiadomości na Facebooku – sklep powinien oferować wiele możliwości kontaktu klienta z nami. I chociaż wygodniej byłoby, gdyby wszystkie wiadomości pochodziły z jednego źródła, dla użytkowników nie będzie to wygodne. Dlatego powinniśmy umożliwić kontakt z nami na kilka sposobów.

Drugą kwestią jest tempo odpowiedzi. Jak szybko odpowiadamy na maile, a jak szybko na wiadomości na Facebooku? Bądźmy świadomi tego, że klienci oczekują odpowiedzi szybko i zbyt długi czas oczekiwania może znacznie pogorszyć komunikację i nasz wizerunek.

4. Nie korzystanie z danych

Prowadzeniu sklepu internetowego i wprowadzanie do niego jakichkolwiek modyfikacji, nie mając oparcia o dane, jest poważnym błędem. Może nam się wydawać, że nasza intuicja wie najlepiej czego my, jak i nasi klienci, potrzebujemy. Nie jest tak jednak w rzeczywistości. Mierzenie zachowania odbiorców jest niezbędne.

Naszym przyjacielem powinien zatem stać się Google Analytics. Wewnętrzne statystyki sklepu mogą nie być wystarczalne, dlatego zaleca się wgranie dodatkowej wtyczki. Dzięki Google Analytics dowiemy się, które podstrony są najchętniej odwiedzane, jakie kanały przynoszą największą sprzedaż, a jakie generują największy ruch. Poprawna analiza danych jest jednak nieprostym zadaniem. Z tego powodu wiele osób decyduje się na pomoc osób z zewnątrz.