Obecnie zakupy online stały się nieodłączną częścią naszego życia, przez co nawet te firmy, które początkowo nie były zainteresowane oferowaniem swoich produktów przez internet, muszą w końcu postawić pierwsze kroki w ecommerce.
W przeciwnym razie za kilka lat nie będą w stanie utrzymać się na rynku, bo trudno wyobrazić sobie sytuację, która mogłaby wpłynąć na zmianę preferencji klientów. Zakupy online oferują dużą wygodę, dostęp do szerokiej gamy produktów oraz możliwość znalezienia najlepszych cen. W dalszej części artykułu znajdziesz informacje na temat tego, jak psychologia wpływa na decyzje zakupowe konsumentów.
Emocje towarzyszące zakupom przez internet
Nowoczesne technologie oraz sposób prezentowania produktów pozwalają sprzedawcom wpływać na emocje, jakie towarzyszą takim zakupom. Przykładem może być moduł dostępny na stronie sklepu, który co jakiś czas wyświetla klientom przeglądającym stronę informację o tym, co w ostatnich minutach kupili inni internauci. Inny przykład: zegar odliczający czas do końca promocji, która może obejmować cały asortyment lub konkretny produkt.
Efekt zakotwiczenia ceny
Warto również wspomnieć o efekcie zakotwiczenia, który polega na skoncentrowaniu uwagi potencjalnego klienta na konkretnej informacji. W przypadku ceny chodzi o to, że istnieje duże prawdopodobieństwo, że klient zdecyduje się złożyć zamówienie na produkt, który będzie tańszy niż wcześniej oglądany asortyment. Chętnie wykorzystują to popularne sklepy, które często ustawiają ceny oferowanych produktów w taki sposób, aby produkt, którego sprzedaż ma wzrosnąć, miał niższą cenę niż znajdujące się obok przedmioty.
Komfort psychiczny i bezpieczeństwo
W kontekście psychologii zakupów online nie można zapominać również o komforcie psychicznym, jaki się z tym wiąże. Dla niektórych osób największą zaletą kupowania przez internet jest to, że nie muszą tracić czasu na dojazd do sklepu oraz na szukanie potrzebnej rzeczy na półkach lub rozmowę ze sprzedawcą. Wybierając produkt dostępny w sklepie internetowym, można w razie wątpliwości szybko wysłać link znajomym i poprosić o opinie lub sprawdzić oferty innych sklepów, aby porównać ceny.
Warto również przypomnieć o dobrych praktykach związanych z bezpieczeństwem, ponieważ łatwy dostęp do narzędzi i gotowych rozwiązań e-commerce sprawia, że wciąż można trafić na nieuczciwych sprzedawców. Warto więc przed złożeniem zamówienia w nowym sklepie sprawdzić opinie na jego temat i upewnić się, że rzeczywiście sprawnie realizuje zamówienia.