Sprzedaż internetowa w ostatnich latach stale rośnie, a klienci doceniają jej potencjał. Przez ostatnie wydarzenia na świecie, osoby, które nawet wcześniej nie korzystały z tego typu rozwiązań, przekonały się i nie zrezygnują ze względu na wygodę oraz oszczędności jakie ze sobą niesie ta metoda. Zakupy przez internet to nie tylko oszczędność czasu i pieniędzy to także możliwość wyboru spośród praktycznie nieograniczonego asortymentu. Osoby, które prowadzą swoje sklepy offline coraz częściej decydują się przenieść także do sieci. Jakie rozwiązanie będzie lepsze na początek?
W jaki sposób prościej trafić do klienta?
Niestety, nie ma tutaj jednej indywidualnej odpowiedzi. Podczas poszukiwania konkretnego produktu wiele klientów korzysta z platformy internetowej, na której ma możliwość porównania cen w poszczególnych sklepach. Wiele osób posiada także wykupione abonamenty umożliwiające darmową dostawę – co także jest elementem, który przekonuje do zakupu właśnie w ten sposób. Jednak po pewnym czasie, klienci, którzy doceniają obsługę klienta, dodatkowe rabaty czy inne drobne gesty, które sprawiają, że przyzwyczajają się do marki po pewnym czasie przejdą do sklepu internetowego marki. Dobrym sposobem jest więc prowadzenie równocześnie sprzedaży w obu formach i jednoczesne oferowanie dodatkowych udogodnień, które skłonią klienta do przejścia na stronę internetową. Prowadzenie sprzedaży za pomocą różnych kanałów to świetny sposób na dywersyfikację.
Popularne marketplace w Polsce
Chyba każdy wie, że największym portalem jest Allegro. To właśnie tam dokonuje zakupów około 80% internautów. Tego wyniku od lat nie udało się pobić konkurentom. Miejsce numer jeden należy do Allegro, jednak niewiele osób wie, że bardzo dobre wyniki osiąga także…Empik marketplace. Empik umożliwia sprzedaż swojego asortymentu w 16 różnych kategoriach, jednak najbardziej rozpoznawalny jest ze sprzedaży multimediów oraz zabawek. Poza nimi istnieją takie platformy jak: Facebook marketplace, morele czy eBay.
Jakie są plusy korzystania z marketplace?
Jedną z podstawowych zalet jest mała bariera wejścia. Do rozpoczęcia sprzedaży niezbędna jest prosta rejestracja, czyli podanie danych kontaktowych, a założenie konta jest całkowicie darmowe. Platformy te dają możliwość dostępu do wielu narzędzi, które pomagają w promocji i sprzedaży. Dodatkowo posiadają one sprawnie działający system w którym odnajdzie się nawet początkujący sprzedawca. Nie wymagają skomplikowanych konfiguracji czy podpinania metod płatności i wysyłki. To wszystko jest ustalone odgórnie. Otrzymujesz dostęp do popularnych systemów płatności, co w dzisiejszych czasach jest bardzo ważne dla kupujących. Wystawiając swoje produkty na sprzedaż za pomocą tego typu platform zyskujemy możliwość dotarcia do dużej liczby klientów, którzy na co dzień odwiedzają daną platformę.
Minusy korzystania z platform sprzedażowych
Nie ma nic za darmo. Nawet kiedy za założenie konta nie zapłacimy nic, to nie jest całkowicie darmowy sposób na sprzedaż. Portale te zarabiają za pomocą pobierania prowizji od sprzedaży. Ich wysokość zależy przeważnie od kategorii, w jakiej sprzedajemy i wynosi przeważnie kilka procent.
Ogromna konkurencja i dostęp do wielu takich samych produktów powodują, że klienci decydują się na te najtańsze. Skoro nie widać różnicy, to po co przepłacać. Wyszukanie najtańszej oferty jest bardzo proste – wystarczy użyć sortowania i otrzymujemy ofertę, która wygrywa z pozostałymi. To powoduje wojny cenowe i często sprzedawanie z minimalną marżą. Sprzedawanie poprzez gotowe platformy znacznie utrudnia budowanie marki. Klienci często nie zwracają uwagi na to od kogo kupują, liczy się dla nich jedynie przedmiot.
Zalety prowadzenia własnego sklepu internetowego
Własny sklep interentowy daje niezależność. To jedna z największych jego zalet. Cała prowizja ze sprzedaży trafia do Ciebie. Masz więc większą możliwość oferowania specjalnych ofert, indywidualnych zniżek, bo masz z czego zejść. Sprzedając poprzez platformy sprzedażowe często niemożliwe jest udzielanie indywidualnych rabatów ze względu na niewielki zysk.
Prowadzenie własnego sklepu internetowego daje także możliwość wyboru kanału promocji bez żadnych ograniczeń. Wiele marek typu premium ma w swojej polityce zakaz sprzedaży na platformach aukcyjnych. Umożliwiają jedynie sprzedaż poprzez sklep internetowy.