Sklep internetowy to swego rodzaju przedsiębiorstwo w pigułce. Prowadzenie go w taki sposób, by odnosił sukces i cieszył się zaufaniem klientów, wymaga połączenia kompetencji z kilku różnych dziedzin: marketingu i reklamy, obsługi klienta, komunikacji, obsługi mediów społecznościowych, dbałości o jakość asortymentu… Scalenie ich w jednych rękach nie zawsze jest proste. Podpowiadamy, na które aspekty zwrócić uwagę, przede wszystkim w kwestii budowania wizerunku i ułatwień dla klienta.
Pozycjonowanie
Kwestie techniczne, czyli pozycjonowanie i aspekty SEO to jedna z najbardziej newralgicznych kwestii, jeśli chodzi o prowadzenie jakiejkolwiek strony internetowej, niezależnie od tego, czy jest to sklep, czy inny typ witryny. Ruch z wyszukiwarki oznacza najcenniejsze wejścia i wstępnie zainteresowanych już potencjalnych klientów, o których zdecydowanie warto zawalczyć. Jeśli tego zabraknie, do sklepu docierać będą wyłącznie osoby pozyskane na skutek działań marketingowych. Nie ma w tym nic złego, ale dobrze przeprowadzone pozycjonowanie działa niejako w tle i wymaga tylko odrobiny bieżącej pracy.
Podstawą SEO jest odpowiednia budowa strony. Dopiero, gdy uporządkujemy jej strukturę, możemy zabrać się za właściwe pozycjonowanie. Prosty z tego wniosek, że o ruchu z wyszukiwarek pomyśleć trzeba już na początku działań.
Media społecznościowe
Kluczem do sukcesu jest pojawianie się w różnych miejscach i kanałach. Trudno wyobrazić sobie dziś biznes nakierowany na klienta indywidualnego, zaniedbujący obecność w mediach społecznościowych. To znakomita platforma do budowania wizerunku, nawiązywania relacji i prezentacji oferty. Dodatkowo Facebook pozwala na stworzenie sklepu w obrębie platformy, co daje dodatkową szansę na sprzedaż.
Prócz mediów społecznościowych pod uwagę warto wziąć portale aukcyjne, na których prowadzić można oficjalne sklepowe profile, a także porównywarki cen, do których często zaglądają klienci.
Profesjonalna obsługa klienta
Raporty marketingowe są jednoznaczne: klienci powracają do sklepów, które są im bliskie, nawiązują do wyznawanych przez nich wartości lub podtrzymują komunikację. Robić to można na kilka sposobów.
Pierwszą okazją z pewnością są wspominane już wyżej. media społecznościowe Z definicji wiąże się z nimi duża interakcyjność, możliwość przedstawiania produktu i konfrontowania go z oczekiwaniami potencjalnych odbiorców. Z drugiej strony, pamiętać trzeba również o tym, że traktując fanpage’a jako platformy sprzedażowe, zapewnić powinniśmy profesjonalną obsługę: odpowiadać na pytania w wiadomościach prywatnych i komentarzach, oferować promocje i oferty na zasadzie crosssellingu. Najlepiej jest ustawić autoodpowiedź, zwłaszcza, jeśli wiemy, że nie zawsze reagujemy na zapytania natychmiast. Przyda się pixel Facebooka na stronie internetowej, dzięki czemu precyzyjne targetowanie kampanii będzie łatwiejsze.
Profesjonalna obsługa klienta to także telefon i mail, a w przypadku strony www – Live Chat, który warto rozważyć. Wysokiej jakości opisy produktowe dadzą klientom dodatkowe informacje, niedostępne na przykład u konkurencji, a dodatkowo ściągną ruch z wyszukiwarek.