Wysyłanie zamówień można uznać za najważniejszy element biznesu opartego o sprzedaż internetową. Jeżeli zamówienie nie zostanie dostarczone w ustalonym terminie, można stracić klienta. Przy powtarzających się problemach może ucierpieć reputacja całej firmy.

  1. Najczęściej wybierane formy dostawy
  2. Uproszczony proces realizacji zamówień
  3. Czy warto korzystać z wielu firm kurierskich?
  4. Odbiór osobisty dla klientów z okolicy

Tyle samo czasu co na planowanie wyglądu sklepu i inne sprawy związane z jego uruchomieniem należy więc poświęcić na ustalenie form dostawy. Niezbędne jest również zorganizowanie sprawnej obsługi magazynowej. W celu uniknięcia problemów z dostawą skorzystaj z poniższych porad.

Najczęściej wybierane formy dostawy

Zbyt duży wybór form dostawy nie jest dobry. Klienci chcą mieć wybór, ale jednocześnie cenią sobie prostotę. Najlepiej więc ograniczyć wybór dostawy do sprawdzonych opcji, z których klienci rzeczywiście będą korzystali. Chociaż można się spotkać z opiniami, że najlepiej dać klientom możliwość wybrania dowolnego kuriera, to jest to niepraktyczne i nieopłacalne. Zamiast tego należy zdecydować się na dwie-trzy firmy. Dzięki temu klient nie będzie się musiał długo zastanawiać, którego kuriera wybrać i analizować różnic w cenach transportu.

Uproszczony proces realizacji zamówień

Początkowo sklepy internetowe nie mają żadnych problemów ze sprawnym realizowaniem zamówień, ponieważ jest ich tylko kilka-kilkanaście tygodniowo. Nawet jeżeli nie ma zatrudnionego pracownika do pakowania, to bez problemu ktoś może oderwać się na kilkadziesiąt minut od swojej pracy. Z czasem jednak sytuacja się zmieni i wówczas brak ustalonych zasad i przemyślanego procesu realizowania zamówień może przełożyć się na problemy z terminową realizacją zamówień. W niektórych firmach proces jest niepotrzebnie skomplikowany: jedna osoba przyjmuje zamówienie, inna wystawia fakturę, ktoś inny kompletuje towar, a jeszcze inna osoba pakuje paczkę. Lepiej od razu pomyśleć o integracji sklepu internetowego z programem księgowym i modułem kurierskim, aby większość z tych rzeczy można było wykonać kilkoma kliknięciami w systemie. Wówczas pozostanie tylko zapakować towar i przekazać paczkę kurierowi.

Czy warto korzystać z wielu firm kurierskich?

Korzystanie z usług kilku firm kurierskich może wydawać się korzystne, ale nigdy tak nie jest. Ceny proponowane przez kurierów zależą od ilości paczek. Trudno więc w pierwszych miesiącach wygenerować taką ilość zamówień, aby można było spełnić wymagania wynikające z umów podpisanych z wieloma firmami kurierskimi. Lepiej zacząć od jednej lub dwóch firm i ewentualnie z czasem dodać kolejne. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że wszystkie przesyłki zostaną odebrane o jednej godzinie. Nie trzeba wówczas co chwilę odrywać się od pracy, aby przekazać paczki.

Odbiór osobisty dla klientów z okolicy

Osoby z najbliższej okolicy często decydują się na odbiór osobisty, bo dzięki temu nie ponoszą żadnych kosztów związanych z pakowaniem paczki i wysyłką. Należy więc stworzyć miejsce, w którym takie towary będzie można wydawać klientom.